A költészet formái és a nyelv közötti kapcsolatot nem lehet eléggé hangsúlyozni: a költészet különböző formáival a költők új utakat találnak a bonyolult költői témák feldolgozására. A költők valóban a költészet hajnala óta játszanak a formákkal, aminek eredményeképpen számtalan versforma áll rendelkezésünkre. A legtöbb formát könnyű megérteni, de ha a költői formák és versszerkezetek elsajátítását tervezed, ismerned kell a költészet történetét.
Ez a cikk mindent tárgyal, amit egy költőnek tudnia kell a rímképletekről, a különböző versformákról és a versmérték azonosításáról. Ezeknek az összetevőknek a feltárása után 15 versformát vizsgálunk meg, tippekkel és példákkal a versírók számára.
Ismerjük meg, mit tudnak a mesterek a versformákról. Ezután megnézünk 15 versformát, amelyekkel kísérletezhetsz a saját versírásodban.
Mik azok a költészeti formák?
A vers formája a vers szerkezete: olyan elemek, mint a sorhossz, a versszakok hossza, a versszakok hossza, a rímképlet (ha van) és az ismétlési rendszerek.
A vers formája a szerkezetére utal: olyan elemekre, mint a sorhossz és a versmérték, a strófák hossza, a rímképlet (ha van) és az ismétlési rendszerek. Minden versnek van egy formája – a saját megközelítési módja ezeknek az elemeknek -, akár egyedi, csak az adott versre jellemző, akár egy szélesebb körben használt költői forma része.
A versformák olyan meghatározott költői struktúrák, amelyeket több versben, általában több szerző által használtak. Két jól ismert példa erre a haiku és a limerick.
A költészet minden meghatározott formája három közös elemet tartalmaz:
- Szándékos sor- és strófatörések
- Következetes rímképlet
- A verselés szabályainak betartása a verselésben.
15 kipróbálható versszerkezet vagy versforma
A GHAZAL
Hosszúság: Minimum 10 sor
Stanzák: Párversek
Metrikai követelmények: Minden sornak azonos szótagszámúnak kell lennie.
Rímképlet: Az első párvers mindkét sora ugyanazzal a szóval végződik. Ez a szó zárja a 4., 6., 8. stb. sort is. Az ismétlődő szót megelőző szó más rímképletet követ.
A ghazal (ejtsd: „guzzle”) hosszú és összetett történelemmel rendelkezik, 1400 éves története során Afrikában, Ázsiában és a Közel-Keleten vándorolt.A legkorábbi ghazalok a 7. századi Arábiából származnak, nem sokkal az iszlám kalifátus megalakulása után. A gazalok romantikus és tragikus jellegűek, és ezt a hagyományt sok kortárs költő is fenntartja.
A sesztina
Hossz: 39 sor.
Stanzák: 6 szesztett és 1 tercett.
Metrikai követelmények: Nincsenek.
Rímképlet: Nincs. A hangsúly inkább az egyes sorok utolsó szavain van, amelyek a versben végig ismétlődnek, majd a záró tercettben újra felhasználásra kerülnek. Igen, ez trükkös.
A sestina formája Olaszországból származik, és a legkorábbi ismert sestina a 13. század fordulóján íródott. Mint a legtöbb dolog, a sestina is némileg megváltozott, amikor az amerikai költők újra megismerték; mindazonáltal ez a viszonylag változatlan versforma továbbra is fejfájást okoz a költőknek mindenütt.
A haiku
Hossza: 17 szótag, 3 sorra osztva, 5-7-5 mintát követve.
Stanzák: Egy tercett
Metrikai követelmények: Nincs
Rímképlet: Nincs
A haiku Japánból származik, bár a japán haikuk és az angol nyelvű haikuk között sok minden elveszett a fordításban.
Eredetileg a haiku a renga nyitó strófája volt – a japán hagyományban elterjedt közös költői mű. A 17. századra a költők már önálló műveket is publikáltak, és új költői hagyomány alakult ki.
Rövidsége ellenére a hagyományos haikuforma némileg összetett. Ezek az egyszerű, 17 szótagból álló versek gyakran ellentétes gondolatokat vagy képeket állítanak egymás mellé, amelyek középpontjában egy kireji, azaz „vágó szó” áll.
A tanka
Hossz: 31 szótag, 5 sorra osztva, az 5-7-5-7-7-7 sémát követve.
Stanzák: 1 quintain
Metrikai követelmények: Nincs
Rímképlet: Nincs.
Sok nyugati író tévesen hasonlítja a tankát a haikuhoz. Igen, a szótagigényük hasonló: a haiku 17 szótagját 5-7-5, a tanka 31 szótagját pedig 5-7-5-5-7-7-7 írják.
Ennek ellenére a két költemény története és terminológiája eltérő. A legkorábbi tankákat a 7. században írták, és a forma rövid, romantikus versként alakult ki, amelyet gyakran szerelmesek osztottak meg egymással. A tanka mind tartalmában, mind felépítésében sok hasonlóságot mutat a szonettel: mindkettő gyakran foglalkozik a szerelemmel, és mindkettő a nyelv hirtelen vagy váratlan fordulatára támaszkodik.
A tanka három részből áll: a felső kép (kami-no-ku), a híd (engo) és az alsó kép (shimo-no-ku). Ez a híd különbözik a haiku kirejijétől: míg a kirejinek egyetlen vágó szóból kell állnia, a tanka hídja több szót is használhat, de a tanka képeit meglepő módon kell összekötnie.
Az olasz szonett
Hossz: 14 sor
Stanzák: Egy oktett és egy szesztett.
Metrikai követelmények: Jambikus pentameter
Rímképlet: ABBA ABBA CDE CDE. Az utolsó hat sor rímképlete némi eltérést mutat, de az első nyolc sor mindig ABBA.
A szonetteknek három fő típusa van: Olasz, Erzsébet-kori és kortárs. Időrendben haladva az olasz szonettel kezdjük.
Az olasz szonettek eredete a 13. századra nyúlik vissza, de a költőket Petrarca előtt nem ragadta magával a szonett. Francisco Petrarca, akit egykor Petrarca néven ismertek, egy 14. századi szonettíró volt, akinek a forma iránti elkötelezettsége hirdette az első szonetthagyományt.
Az Elizabeth-szonett
Hossz: 14 sor
Stanzák: Vagy izometrikus VAGY 3 négysoros és egy párvers.
Metrikai követelmények: jambikus pentameter
Rímképlet: ABAB CDCDCD EFEF GG.
Az olasz szonett nem sokat változott Olaszországban, de amikor az angolok elkezdtek szonetteket írni, a forma valami új és izgalmas dologgá fejlődött. A Shakespeare-szonettként is ismert Erzsébet-szonett a 16. században vonult be a költészet történetébe, majd I. Erzsébet uralkodása alatt egyre népszerűbbé vált. Shakespeare a forma folyamatos elismertségének köszönhetően a legtöbb darabjához a szonettet rendelte.
Az olasz szonetthez hasonlóan az Erzsébet-szonett is 14 soros, jambikus pentameterben. Ezek a sorok tartalmaznak egy központi kérdést, egy 9. soros volta és egy költői felbontást. Ezenkívül a szonett utolsó két sora gyakran kommentálja az első 12 sort.
A kortárs szonett
Hossz: 14 sor
Stanzák: változó
Metrikai követelmények: változó
Rímképlet: változó.
A szonettek sok történetet teremtettek Shakespeare kora és a jelen között. A rövidség kedvéért térjünk át a modern szonettek felé, hiszen számtalan klasszikus szonettforma létezik, amelyekbe nem érdemes belemerülni. Manapság egy szonettnek nem ugyanilyen szigorú követelményei vannak. Nincsenek metrikai követelmények, így a szonett jambikus pentameter hagyománya nem kötelező. A rímképletek és a strófatörések is változnak, és a volta ma már a 7. és a 9. sor között pihen.
A Limerick
Hossz: 5 sor
Stanzák: 1 quintain
Metrikai követelmények: nincsenek
Rímképlet: AABBA.
A limericknek van néhány szigorú követelménye, de ettől függetlenül élvezetes írni őket. Öt sorból áll, és az AABBA rímképletet követi. Az A sorok általában hosszabbak, a B sorok pedig általában rövidebbek – ezt a példában, amit írtam, észre fogod venni. Észrevehetsz egy bizonyos ritmust is a szavakban. Általában az A sorok 8-10 szótagosak, a B sorok pedig 5-7 szótagosak, bár ez leginkább csak ajánlás, hogy illeszkedjen a vers könnyedségéhez.
A ViLLaneLLe.
Hossz: 19 sor
Stanzák: 5 tercett és egy négysoros
Metrikai követelmények: nincsenek
Rímképlet: Túl bonyolult ahhoz, hogy összefoglaljam.
Furcsa módon a villanella nem egy bonyolult formaként indult. A reneszánsz idején a villanellák egyszerű, falusias versek voltak, amelyek az idilli vidéki életet hivatottak értékelni. Csak akkor vált bonyolultabbá a forma, amikor a villanelle egyre népszerűbbé vált az angol költők körében, és így alakult ki a ma ismert, meglehetősen bonyolult rímképlet.
Amerikai cinquain
Hossz: 5 sor, változó hosszúságú
Stanzák: Egy cinquain
Metrikai követelmények: Nincs
Rímképlet: Nincs.
Bár a cinquain egy ötsoros strófa, önmagában is egy versszerkezet.
A pantoum
Hosszúság: Bármilyen hosszú, bár gyakran 4 strófa hosszú.
Stanzák: Négysorosok.
Metrikai követelmények: Nincsenek.
Rímképlet: Nincs, de az egyik strófa két sora megismétlődik a következőben.
A pantoum versforma Malajziából származik. Valójában a malajziai forma valószínűleg az írásbeliség előtti, és sokkal bonyolultabb, mint a kortárs angol nyelvű költők által írt forma.
A szabadvers
Hosszúság: Változó
Stanzák: Változó
Metrikai követelmények: Változó
Rímképlet: Változó.
Az a nyitott tér, aminek nem megfelelő akármi. A költői lehetőség nagy világítótornya. Semmi és minden nem fér bele a szabad versek terébe, az üres lap költői változatába. Nincsenek rímek, amelyek börtönbe zárnának minket. Nincsenek versmértékek, amelyek beszorítanának minket.
Az elbeszélő költemény
Hosszúság: Egy oldalnál hosszabb.
Stanzák: Nagyon változó. Sok példa izometrikus.
Metrikai követelmények: Régebbi költészet, igen; kortárs, nem annyira.
Rímképlet: Régebbi költészet, igen; kortárs, nem annyira.
Az elbeszélő költemény valószínűleg az irodalom legrégebbi formája. Az írásbeliség előtt az emberek versben meséltek. Valójában a költészet számos hangzó eszköze, mint például a rím, a versmérték és az alliteráció, mnemotechnikai eszközök voltak a mesélők számára, hogy emlékezzenek a verseikre.
A prózai vers
Hosszúság: Általában nem hosszabb 3 oldalnál.
Stanzák: bekezdésekben íródik.
Metrikai követelmények: Nincsenek.
Rímképlet: Nincs.
A prózai költészet nem versben, hanem prózában írt versre utal. Ez alatt azt értjük, hogy a vers mondatokra és bekezdésekre épül, szemben a sorokkal és strófákkal.
A kitörölt vers vagy elrejtett vers
Hosszúság: Változó.
Stanzák: Nincs.
Metrikai követelmények: Nincsenek.
Rímképlet: Nincs.
Az elsötétített költészet (és rokona, a talált költészet) azért különbözik a többi versfajtától ebben a cikkben, mert a szövegek módosítására és verssé való összefűzésére épül.
Az elsötétített vers olyan vers, amelyben egy szövegrészletet elsötétítettek, így csak a megmaradt szavak alkotnak verset. Ha a szöveget nem elsötétítették, hanem kitörölték, akkor jellemzően törlésversnek nevezik.
Forrás: https://writers.com/what-is-form-in-poetry