A költészet . . . . dalszöveg a zene nélkül? Rímekbe szedett írás? Összehasonlítások és absztrakt képek halmaza, amit az olvasónak kódként kell megfejtenie?
A válasz a fentiekre mind igen, de a költészet ennél sokkal többet takar. A költészet egy tág irodalmi kategória, amelybe minden beletartozik, a trágár limerickektől kezdve a felejthetetlen dalszövegeken át az üdvözlőlapok belsejében található szentimentális párversekig. A költészet szabályozatlansága miatt nehezen definiálhatónak tűnhet, de éppen ez teszi a költészetet oly sokak számára élvezetessé.
Ha valaha is elgondolkodtál azon, hogyan kell verset írni, olvass tovább. A versírás nem kell, hogy ijesztő legyen – mi most lépésről lépésre demisztifikáljuk a folyamatot, és végigvezetünk rajta.
Mi az a vers?
A vers a költészet egy egyedi darabja.
A verseknek nem kell rímelniük; nem kell semmilyen meghatározott formátumba illeszkedniük; és nem kell semmilyen meghatározott szókincset használniuk, vagy bármilyen konkrét témáról szólniuk. De a következőket kell tennie: a szavakat művészi módon, a képi nyelv alkalmazásával használni. Egy vers esetében a forma legalább olyan fontos, mint a funkció – talán még fontosabb is.
Ezzel szemben a próza olyan írás, amely a szokásos mondat- és bekezdésszerkezetet követi. A próza, bár sokféle formát és hangnemet ölthet, nagyrészt az emberi beszédmódot utánozza.
A vers célja
A költészet érzelmeket fejez ki és gondolatokat közvetít, de nem csak erre képes. A költők történeteket mesélnek, tanulságokat tanítanak, sőt, rejtett üzeneteket is közölnek a költészet segítségével. Amikor zenét hallgatsz dalszöveggel, akkor verset hallgatsz.
Amikor verset írsz, tartsd szem előtt a célodat. Azért írsz, hogy érzelmeket kelts? Hogy előadhasd a versedet egy nyílt mikrofonos estén? Hogy jó jegyet kapj a feladatodra? Bár a versírásnak nincsenek szigorú és egyértelmű szabályai, van néhány alapvető irányelv, amit érdemes szem előtt tartani:
Mutasd meg, ne mondd el! A cél az, hogy érzelmeket válts ki az olvasóban.
A kevesebb is lehet több. Bár teljesen elfogadható, ha hosszú, virágos verseket írsz, az egyszerű, tömör nyelvezet használata is erőteljes. A szóválasztás és a vers hossza rajtad múlik.
Nem baj, ha megszeged a nyelvtani szabályokat, ha ez segít kifejezni magad.
A vers elemei
A költészetet más irodalmi műfajoktól megkülönböztető legfontosabb elemek közé tartozik a hangzás, a ritmus, a rím és a forma. Ezek közül az első három nyilvánvaló, amikor hangosan felolvasott verseket hallunk. Az utolsó akkor a legnyilvánvalóbb, amikor verset olvasol.
A költészet és más irodalmi műfajok közös jellemzője az irodalmi eszközök használata. A versek, akárcsak a kreatív írás más fajtái, gyakran használnak allegóriákat és másfajta képi nyelvezetet a témák közlésére.
Hang
Sok esetben a költészet akkor a leghatásosabb, ha nem olvasva, hanem hallgatva halljuk. Ezt szem előtt tartva a költők gyakran hangokat alkotnak, akár azért, hogy kellemesek legyenek, akár azért, hogy megzavarjanak, vagy egyszerűen csak kiemeljék a kulcsmondatokat vagy képeket a szavakkal.
Ritmus
A versnek van ritmusa. Ez az, ami gyakran olyan vonzóvá teszi a megzenésítésben.
A vers ritmikus szerkezetét versmértéknek nevezzük.
A metrum a következőkre utal:
- A szótagok száma az egyes sorokban.
- A hangsúlyos és hangsúlytalan szótagok száma minden sorban.
Ezek a szótagok lábakba csoportosulnak, amelyek egy verssort alkotnak. Egy láb általában két vagy három szótagból áll, és a két vagy három hangsúlyos és hangsúlytalan szótag minden egyes kombinációjának egyedi neve van.
A jambikus pentameter kifejezést valószínűleg ismered az angol órákról. A középiskolai angolórákon gyakran előkerül, mert Shakespeare gyakran írt ebben a formában, és Shakespeare-t gyakran olvassák a középiskolai angolórákon. A jambus egy kétszótagú láb, ahol a második szótag hangsúlyos: duh-DUH. A pentameter azt jelenti, hogy a vers minden sora öt lábból, vagyis összesen tíz szótagból áll.
A jambikus pentameter csak egy a sokféle ritmus közül, ami egy versnek lehet. Más típusú lábak közé tartozik a trochee, két szótag, ahol az első szótag hangsúlyos (DUH-duh), és a daktilus, három szótag, ahol csak az első szótag hangsúlyos (DUH-duh-duh). Ha egy versben csak egy láb van soronként, akkor monometerben van; ha két láb van soronként, akkor dimeterben van; és így tovább.
A hangsúlyos és hangsúlytalan szótagok nem az egyetlen módja annak, hogy ritmust teremts a versedben. Egy másik technika, amelyet a költők gyakran alkalmaznak, az ismétlés. Az ismétlés aláhúzza az ismétlődő szavakat, amelyek lehetnek mondatok vagy egyetlen szó.
Formátum
Amikor verseket olvasol, az egyik első dolog, amit valószínűleg észreveszel, az a formázás. Egyszerűen fogalmazva, a verseket nem úgy formázzák, mint a prózát. A mondatok furcsa helyeken végződnek, a különböző szakaszok között üres sorok vannak, egy-egy szónak lehet, hogy csak egy sora van, vagy a szavak olyan alakzatban vannak elrendezve, hogy képet alkotnak az oldalon.
A költészet egyik meghatározó jellemzője, hogy nem ragaszkodik ugyanahhoz a formázáshoz, mint a próza. A költészetben (valószínűleg) nem találsz mondatokat és bekezdéseket. Ehelyett strófákat, sorokat és sortöréseket találsz.
A strófa a bekezdés költői megfelelője. Olyan sorok csoportja, amelyek (általában) egy meghatározott rím- vagy ritmusmintát követnek. A négysoros strófa például egy négysoros strófa, amelyben a második és a negyedik sor rímel. Az izometrikus strófa olyan tetszőleges hosszúságú strófa, amelyben minden sor azonos metrumú.
Irodalmi eszközök
Az irodalmi eszközök nem korlátozódnak a prózára – sok, sőt talán a legtöbb vers is tartalmaz egy vagy több irodalmi eszközt. A költészetben gyakran előforduló irodalmi eszközök a következők:
- Képletes nyelvezet
- Egymás mellé helyezés
- Onomatopoeia
- Hasonlat
- Metafora
- Szójátékok
- Kiazmus
- Képek
- Hiperbola
- Hangulat
- Motívum
- Megszemélyesítés
Verstípusok
A verseknek sokféle típusa létezik. Némelyiknek nagyon szigorú stílusszabályai vannak, míg másokat inkább a témájuk, mint a szerkezetük alapján osztályoznak. Amikor verset írsz, tartsd szem előtt a formát, amit írsz, miközben ötletelsz – a rímeket tartalmazó vagy meghatározott szótagszámot igénylő formák esetében valószínűleg érdemes lesz feljegyezned egy listát a választott formába illő szavakról, mielőtt elkezdesz írni.
Haiku
A haiku egy háromsoros vers, amely mindig beleillik ebbe a formátumba: Az első és a harmadik sor öt szótagot tartalmaz, a második sor pedig hét szótagot.
Limerick
A limerick egy ötsoros vers, amely szigorú AABBA rímképletet követ. Bár gyakran humoros témákat tárgyalnak, ez nem követelmény – az egyetlen követelmény, hogy pontosan ebbe a rímképletbe illeszkedjen.
Szonett
A szonett egy tizennégy soros vers, amelyet gyakran használt Shakespeare és Petrarca. Bár a szonett pontos rímképlete versről versre változik, minden szonettnek van valamilyen következetes rímképlete.
Üres vers
Az üres versek sajátos versmértékkel íródnak, és általában nem rímelnek. Bár ez a sajátos versmérték gyakran jambikus pentameter, ez nem követelmény az üres versek esetében – az egyetlen követelmény, hogy a vers nem tér el a versmértéktől (bármelyik versmértéket is választotta a költő), és hogy nem rímel.
Szabad vers
A szabad verseknél bármi megengedett. Ha olyan verset olvasol, amely látszólag nem illeszkedik semmilyen meghatározott formátumba, akkor szabad verses költészetet olvasol.
Óda
Az óda olyan vers, amely egy személyt, egy eseményt vagy akár egy tárgyat ünnepel. Az óda élénk nyelvezetet használ a téma leírására.
Elégia
Az elégiák olyan versek, amelyek az ódákhoz hasonlóan bizonyos témák előtt tisztelegnek. Az elégiák azonban nem tisztán ünnepi jellegűek, hanem általában az alany halálára reflektálnak, és a gyász és a veszteség témáit tartalmazzák.
Hogyan írjak verset?
Verset írni nem ugyanaz, mint novellát, esszét, e-mailt vagy bármilyen más típusú írást írni. Bár ezek a másfajta írások mindegyike egyedi megközelítést igényel, egy dolog közös bennük: prózaiak.
A költészet nem próza, ahogy azt fentebb már elmagyaráztuk. És ez az, ami miatt a kreatív írás vadhajtásának érződik.
A költészet esetében a szokásos írási folyamatot végigjárva a kreativitás gyilkosának érezhetjük magunkat. Ez nem jelenti azt, hogy csak le kell ülnöd, össze kell firkálnod egy verset, és befejezni a napot. Épp ellenkezőleg, amikor verset írsz, lehet, hogy a hagyományos írási folyamat egy vagy több szakaszának kihagyása segít kreatívabbnak lenni.
Persze az is előfordulhat, hogy az írás folyamatának követése segít felfedezni és rendszerezni a gondolataidat, mielőtt elkezdenél írni. Költőnként és még versenként is változó, hogy mennyire hasznos az ötleteléssel kezdeni, majd áttérni a vázlatkészítésre, és csak akkor kezdeni az írást, ha már megvan a vázlat. Néha az ihlet megcsap, és a szavak csak úgy elkezdenek áramlani az elmédből a lapra.
Íme, néhány tipp, ami segít elindulni és megírni a következő versedet:
#1. lépés: Döntsd el, miről szeretnél írni
Hacsak nem azt a feladatot kaptad, hogy egy konkrét témáról írj verset, a versírás első lépése, hogy meghatározd a témát, amiről írni szeretnél. Keress inspirációt magad körül, talán a természetben, a közösségedben, az aktuális eseményekben vagy az életedben élő emberekben. Jegyezd fel, hogy a különböző dolgok milyen érzéseket keltenek benned, és mi az, ami gondolkodásra késztet.
A szabad írás hasznos gyakorlat lehet, amikor a tökéletes témát keresed, amiről verset írhatsz. Használhatsz egy írásfelkérést kiindulópontként a szabadíráshoz, vagy csak feljegyezhetsz egy szót (vagy néhányat), és megnézheted, hogy az elméd merre vezeti a tolladat, tudatfolyam stílusban.
Ha már megvan a téma és a téma, a következő lépés az, hogy meghatározd, milyen típusú versben tudod a legjobban kifejezni.
#2. Határozd meg a témához passzoló legjobb formátumot
A versednek nem kell semmilyen konkrét formátumhoz igazodnia, de egy formátum kiválasztása és betartása lehet a legjobb megoldás. Ha úgy döntesz, hogy egy adott formátumban írsz, például szonettben vagy limerickben, akkor korlátozod az írásodat, és arra kényszeríted magad, hogy megtaláld a módját, hogy kreatívan kifejezd a témádat, miközben illeszkedsz az adott formátum korlátaihoz.
#3. Találd meg a legjobb szavakat, rímeket. LeLj rá a ritmusra.
Ha úgy döntöttél, hogy a versedet egy bizonyos formátumban fogod megírni, olvass el más verseket ebben a formátumban, hogy követhető mintát kapj. Egy adott ritmus vagy rímképlet kiemelhet témákat és ügyes szójátékokat a versedben. Például eldöntheted, hogy a limerick a leghatékonyabb módja annak, hogy megnevettesd az olvasóidat a szatirikus verseden, mert a formátum olyan, mintha beépített csattanó lenne benne.
#4. Írd meg a verset.
Most pedig ideje írni! Akár tollat és papírt használsz, akár laptopon gépelsz, vagy a telefonodon kopogtatsz, adj magadnak egy kis időt, hogy megszakítás nélkül a vers megírására koncentrálj.
Ne várd el, hogy elsőre tökéleteset írj. Ehelyett koncentrálj arra, hogy a szavaidat ki tudd fejezni. Még ha a soraid nem is rímelnek tökéletesen, vagy túl sok vagy túl kevés szótagod van a választott formátumhoz, írd meg, ami a fejedben van. A szavaid által kifejezett téma fontosabb, mint maguk a konkrét szavak, és később bármikor átdolgozhatod a versedet.
#5. Szerkeszd a leírtakat. Dolgozd át. Az Az Alkotó igazi ismérve.
Ha már van egy vázlatod, a következő lépés a versed szerkesztése. Nem kell rögtön az írásról a szerkesztésre ugranod – sőt, jobb, ha nem teszed. Adj magadnak egy kis szünetet. Aztán egy-két nap múlva térj vissza a versedhez kritikus szemmel. Ez alatt azt értjük, hogy olvasd el újra, és figyeld meg azokat a helyeket, ahol lecserélhetsz egy szót egy erősebbre, szigoríthatod a ritmust, élénkebbé teheted a képeket, vagy akár el is távolíthatsz olyan szavakat vagy strófákat, amelyek nem tesznek hozzá semmit a vershez. Ha ezt megteszed, rájöhetsz, hogy a vers más formában jobban működne, vagy hogy a versed erősebb lenne, ha rímelne… vagy ha nem rímelne.
Ha hangosan olvasod a versedet, az segíthet a hatékonyabb szerkesztésben, mert amikor hallgatod, hallani fogod a vers ritmusát, és gyorsan észreveszed azokat a helyeket, ahol a ritmus nem egészen működik. Ez segíthet a szavak áthelyezésében vagy akár a vers teljes átstrukturálásában.
Ha szívesen osztod meg másokkal a verseidet, kérj meg valakit, hogy olvassa el a versedet, és adjon visszajelzést arról, hogyan javíthatsz rajta. Esetleg csatlakozhatsz egy írói csoporthoz, akár online, akár nem, ahol más írókkal közösen dolgozhatod ki a verseidet. Gyakran előfordul, hogy mások észreveszik a munkád erősségeit és gyengeségeit, amelyeket te talán nem vettél észre, mert a te nézőpontod túl közel van a vershez. Egy távolabbi nézőpont, valamint a különböző hátterű olvasók és írók nézőpontja olyan lehetőségeket is felajánlhat az írásod erősítésére, amelyekre korábban nem is gondoltál.
Tegyél még több rakétát a versed okozta tűzijátékba
Ha verset írsz, szabad megszegni a szabályokat. Sőt, bátorítanak is a szabályok megszegésére. A szabályok művészi megszegése az egyik legfontosabb különbség a versírás és a prózaírás között.
De hibázni nem ugyanaz, mint megszegni a szabályokat. A verseidben elkövetett hibák, például a rosszul írt szavak és a helytelen írásjelek elvonhatják az olvasók figyelmét arról, amit a szavaiddal közölni akarsz.
Forrás. How to Write a Poem: A Step-by-Step Guide | Grammarly Blog