A pantoum-vers egy tetszőleges hosszúságú, négysoros szakaszokra tagolt vers, amely a kortárs költők körében az utóbbi időben egyre nagyobb népszerűségnek örvend. Más formákhoz, például a villanellához vagy a ghazalhoz hasonlóan a pantoum-versek is olyan sorok stratégiai ismétlésére épülnek, amelyek jelentése a mű folyamán változik.
Mi is a pantoum vers?
A pantoum-vers olyan tetszőleges hosszúságú, négysoros vers, amelyben az egyik strófa második és negyedik sora a következő strófa első és harmadik soraként ismétlődik.
Tetszőleges hosszúságú, négysoros vers, amelyben az egyik strófa második és negyedik sora a következő strófa első és harmadik soraként ismétlődik.
Ez a forma nagyban eltér az eredeti pantoumtól. A 15. században maláj költők írtak pantumokat. Valójában ők beszéltek pantunokat – ez egy olyan szóbeli forma volt, amely jóval az 1400-as évek előtt keletkezett, és bonyolult szerkezetű, ABAB rímképletet és két, látszólag egymástól független szakaszból állt. Ezek a pantunok a legkülönfélébb funkciókat szolgálták (és szolgálják ma is), a didaktikától a meggyőzőn át az érzelmekig és azon túl.
A pantoum vers szerkezete
A modern, nyugati pantoum négysoros versszakokban (négysoros strófákban) íródik. Az egyik strófa 2. és 4. sora a következő strófa 1. és 3. soraként ismétlődik. E sorok átírása során némi variáció megengedett, de a lényeg az, hogy feltérképezzük, hogyan változik a jelentés, amikor ezeket a sorokat különböző módon megismétlik és egymás mellé helyezik.
Gyakran, bár nem mindig, a pantoum-vers utolsó sora megegyezik az első sorral.
Előfordul az is, hogy az utolsó strófában a 2. és 4. sor megegyezik az első strófa 1. és 3. sorával.
Ha egy 4 négysoros pantoumot írnál, akkor a következő lehet a tipikus felépítése:
1. versszak
A
B
C
D
2. versszak
B
E
D
F
3. versszak
E
G
F
H
4. versszak
G
I (vagy A)
H
J (vagy A, vagy C)
Hogyan írjak pantoum verset?
Láttad már a pantoum szerkezetet működés közben, de hogyan írsz te magad egyet? Íme öt tipp, hogyan írj pantoum-verset.
#1. Fordítsd Figyelmed a témádra
A pantoum forma jól működik bizonyos témák esetében. Láthattad, hogyan teszi lehetővé, hogy a költők elidőzzenek a gyász, a szerelem és az emlékezés témáin. Mit árulhat még el a pantoum szerkezet a témáról, amiről írsz?
Jellemzően a költők arra használják a formát, hogy nem lineáris gondolatokat tárjanak fel. A gyász például hajlamos körkörös lenni, mivel gyakran újra és újra meglátogatjuk és újból és újból meglátogatjuk azt, ami gyászra késztet bennünket, és minden egyes látogatásnál új érzések keverednek a régiekkel.
Mindezek ellenére lehet, hogy valami újat fedezel fel, ha lineáris témájú pantoum-verset írsz. A gyermekkor például meglehetősen lineáris téma, de képzeld el, mit fedezhetnél fel, ha valami lineárisat nem lineárissá tennél.
Nincs olyan téma, amit ne lehetne pantoumként megírni, de figyelj oda a formára, amikor használod, hogy mit fedezhet fel, mit akarsz kifejezni vele.
#2. Az ismétlődés és kontextus szembeállítása
Mivel az ismétlés a pantoum költészet egyik lényeges eleme, az általad írt soroknak elég érdekesnek kell lenniük ahhoz, hogy ismételni lehessen őket. A komplexitás itt kulcsfontosságú, mivel egy sor jelentésének változnia kell, ha különböző sorokkal állítják szembe.
Ennek ellenére nem minden sornak kell új jelentést hordoznia: néha ugyanaz a jelentés is megmaradhat, de új kontextusban, ami szintén súlyt ad.
Mivel a pantoum legtöbb sora ismétlődik, ezeknek az ismétlődő soroknak egy versben kétszer kell alapvető munkát végezniük. Ez nem könnyű feladat, és valószínűleg az átdolgozási folyamat során fog megvalósulni.
#3. Figyelj a sorismétlésekre
sok ismétlődő sor nem szóról szóra ismétlődik. Természetesen a te soraidnak sem kell ezt tennie, hiszen a szövegkörnyezet megváltoztathatja egy-egy sor nyelvtanát.
Ennek ellenére érdemes odafigyelned arra, hogy hogyan ismétled a soraidat, és szándékosan, ha a soraid nem ismétlődnek szóról szóra.
Íme néhány ok, amiért eltérhetsz a tökéletes ismétléstől:
- Az igeidő megváltozott, hogy jelezze az idő múlását.
- Az egyik sor egy mondat, a másik egy záradék, ami befolyásolja a sor szintaktikáját.
- Az ismétlés változása kiemel valami lényeges dolgot – lásd a „hála Istennek” a „Nagy gazdasági világválság”.
- Az írásjelek, a szórend, az egyes szám többes számra történő változása és a szintaxis egyéb elemei, amelyek olvashatóbbá teszik a sort.
Főnévi változások. Például „én” helyett „mi”.
A legjobb ismétlésváltások felhívják magukra a figyelmet, és kiemelnek valami fontosat a szövegben. De a szintaktikai egyértelműséget szolgáló változtatások is elfogadottak. A lényeg, hogy a sorokat szándékosan változtassuk meg, miközben hűek maradunk a pantoum szerkezetéhez.
#4. Fontold meg, hogy beleteszel egy csavart az utolsó strófába
Az utolsó strófa a pantoum-forma szerkezetileg legnyitottabb eleme. Megismételheti az előző strófa, az első strófa vagy mindkettő sorait. A költők ötödik sorokat vagy más furcsaságokat is bevezettek, ahogyan azt a fenti példákban észrevehetted.
Az utolsó strófát természetesen nem kell kiforgatni. De érdemes megfontolni, különösen, ha téma van benne. Lehet, hogy például az első strófa egy sorát érdemes újra átvenni, hogy felhívd a figyelmet arra, hogyan alakult a sor jelentése a vers során. Vagy az utolsó strófa tükörképe lehet az elsőnek, felhívva a figyelmet a vers témájának ciklikus jellegére.
Az utolsó strófát sok más okból is ki lehet csavarni. Gondolj arra, hogyan fejezhetnéd be a versszakot. És ha a „csavar” hiánya lehetővé teszi, hogy a leghatásosabb befejezést kapja a műved, akkor ne tekintsd a csavart lényegesnek – ez csupán egy újabb eszköz a pantoum költő eszköztárában.
#5. Nézd át, dolgozd át a szöveget, hogy biztos lehess benne, tisztán átadtad azt, amit szerettél volna
Kevés, ha egyáltalán van olyan vers, amely elsőre tökéletes. A pantoum-versed átdolgozása során vedd figyelembe a következőket:
- Minden egyes ismétlődő sor kétszeresen viseli a saját súlyát?
- Hozzájárul-e minden egyes strófa valami egyedivel és lényegessel a vers egészéhez?
- Vannak-e értelmes témák feltárva és kibővítve minden egyes ismétlésen keresztül?
- A vers formája kapcsolatban áll-e a vers témájával (témáival)?
- A vers befejezése meglepi vagy hatással van az olvasóra?
- Vizualizálhatóak-e az egyes strófák? Minden egyes strófa erős, felidéző képekkel rendelkezik?
- A vers valamilyen átalakulással végződik? A befejezés drasztikusan eltér-e az elejétől? Ha nem, akkor ugyanott fejeződik be, ahonnan világos szándékkal indult?
Forrás: Pantoum Poetry: How to Write a Pantoum Poem | Writers.com