A sestina vers egy évszázados költészeti forma, amelynek szigorú formája megköveteli a végszavak pontos ismétlését. Nagy kihívás megírni, mivel a forma megköveteli a költőktől, hogy pontos matematikai szerkezethez tartsák magukat, miközben összetett gondolatokat fejlesztenek ki a nyelvben. Azok a költők, akik kihívást akarnak jelenteni maguknak, nagy örömüket lelik a sestina forma kezelésében.
Mi egy sestina vers?
A sestina vers egy 39 soros vers, amely 6 szesztettből és egy tercettből áll (a sestinában a tercettet „envoi”-nak nevezik.) Történelmileg a sestinákat jambikus pentameterben írták; a kortárs versek nem követelik meg a versmérték betartását.
6 szesztettből és egy tercettből álló 39 soros vers, ismétlődő végszavak bonyolult mintázatával.
A sestina vers megköveteli a végszavak (más néven teleutonok) bonyolult ismétlődését. Minden szó, amely a vers első hat sorát zárja, az egymást követő strófákban különböző sorok zárószavaként ismétlődik.
Ezt könnyebb látni, mint elmagyarázni – olvassuk el alább a sestina formátumról, hogy megértsük, mit igényel a vers.
Egy sestina versben a következő szerkezetben alkalmazott végszó lesz:
Strófa 1: 1, 2, 3, 4, 5, 6.
2. strófa: 6, 1, 5, 2, 4, 3.
3. strófa: 3, 6, 4, 1, 2, 5.
4. strófa: 5, 3, 2, 6, 1, 4
strófa: 4, 5, 1, 3, 6, 2
6. strófa: 2, 4, 6, 5, 3, 1.
Nincs szigorú sorrend. Két gyakori típus van, de egyik sem kötelező:
Típus 1: (2) 5 / (4) 3 / (6) 1
2. típus: (2) 1 / (4) 3 / (6) 5
Ez a struktúra önkényesnek tűnik, de pontos matematikai logikát követ. Valójában a sorrendet a hatoldalú kockán lévő számok sorrendje ihlette.
Ez a struktúra önkényesnek tűnik, de pontos matematikai logikát követ. Valójában a sorrendet a hatoldalú kockán lévő számok sorrendje ihlette.
A 2. strófában a végszavak az előző strófa szerkezetét követik: utolsó szó (6), első szó (1), utolsó előtti szó (5), második szó (2), utolsó előtti szó (4), harmadik szó (3).
Ugyanezt a szerkezetet követi a 3. strófa is. A 2. strófából kölcsönöz: utolsó szó (3), első szó (6), utolsó előtti szó (4), második szó (1), utolsó előtti szó (2), harmadik szó (5).
Az envoi, furcsa módon, nincs szigorú sorrendben. Csak azt írja elő, hogy minden sor közepén egy végszó (a sestekből), és minden sor végén egy végszó jelenjen meg. Az egyik nagyon gyakori forma a (2) 5 / (4) 3 / (6) 1, de ezt nem erőltetik. Még Elizabeth Bishop, a szigorú versformák szigorú kedvelője is írt egy szokatlan envoi-t, amely a (6) 5 / (2) 4 / (3) 1 formát követte.
Hogyan írj sestina verset?
A sestina verset hossza, formája és követelményei miatt nehéz megírni. De a sestina-forma kihívásai hozzájárulnak a kifizetődéséhez: lehet, hogy a valaha írt legjobb versedet fogod megírni. Szeretné megtanulni, hogyan kell sestina verset írni? Tartsd szem előtt ezt az 5 tippet.
#1. Használj megfelelő zárszavakat
A sestina megírásának egyik kihívást jelentő aspektusa a megfelelő zárószavak alkalmazása. Olyan szavakat akarsz használni, amelyek elsősorban vizuális/érzéki jellegűek, amelyek a sestina-versed témájához kapcsolódnak, és amelyek többféleképpen használhatók.
Ezek a tippek nincsenek kőbe vésve – valójában a fenti sestina verses példákban a legtöbb szabály valamikor megszűnik. Mindazonáltal használd ezeket kiindulási támpontként:
- Légy óvatos a határozószókkal, az igék módosítóival. Ezek a szavak szemléletesek lehetnek, de gyakran nehéz őket kreatívan alkalmazni.
- Használd az elvont szavakat megfontoltan. A legtöbb zárszónak konkrétnak és vizuálisnak/érzékelhetőnek kell lennie. Egy-két absztrakciót azonban nagy hatásfokkal használhatsz, különösen, ha az a vers témájához kapcsolódik.
- Használj olyan szavakat, amelyek többféleképpen alkalmazhatók. Ne feledd, hogy minden egyes zárszó 7 alkalommal fog szerepelni a sestina versedben. A jó vers meglepő módon használja ezeket a zárszavakat.
- Emellett ne feledd, hogy a sestina formátum megköveteli, hogy az egyik strófa utolsó végszavát a következő strófa első végszavaként használd. Tehát biztosnak kell lenned abban, hogy az általad használt nyelvezet friss, amikor átugrasz a következő sestára.
#2. Engedd, hogy új ötletek keljenek életre
A sestina versed írása közben valószínűleg új ötleteket fogsz felfedezni a témáddal (témákkal) kapcsolatban. Ugorj bele ebbe a felfedezésbe.
Sandra Beasley „Amerikai Róma” című művében például az első sestina többnyire Marion Barry neve körüli szójáték. Ez azonban hamarosan átcsap egy szülővárosi ódába Washingtonról, az amerikai politikáról, a várostervezésről és a történelem különös körülményeiről, mindez a város első (és egyetlen kézzel választott) polgármesterén keresztül megtörve. Nincs két strófa, amely ugyanazt a témát osztaná meg; mindegyik hagyja, hogy a vers a nyelvvel és a gondolatokkal való játék révén fejlődjön.
A legjobb sestina-versek csak egy kérdéssel a fejükben íródnak. Ha tudnád, mit fogsz írni, eleve nem is kellene megírnod.
#3. Lassan és módszeresen dolgozd át a verset
Ugyanúgy, ahogy az írás folyamata is időigényes lehet, az átdolgozási folyamat is az lehet. Íme egy ellenőrző lista, amit érdemes figyelembe venni, ha már a 2., 3., 4. stb. vázlat felé haladsz:
- Nézz meg minden szót alaposan. Ha egy szót ki tudsz venni, és az nem változtatja meg a sor vagy a strófa jelentését, akkor vedd ki azt a szót. Ne illesszen be szavakat csak azért, hogy megfeleljen egy bizonyos metrikai követelménynek. Még egy 39 soros versben is minden szó számít.
- Minden egyes teleutont újragondoltál a versben? Egyetlen egyes szót sem szabad ugyanúgy, ugyanabban a jelentésben vagy szövegkörnyezetben használni, ahányszor csak megjelenik a versben. A szavak tartalmazzanak különböző, többféle és szokatlan jelentéseket. Akár új jelentéseket is kitalálhatsz a végszavakhoz, feltéve, hogy az olvasó megérti.
- Hozzájárul-e minden egyes strófa valami újjal, fontos és/vagy váratlan dologgal a vers témájához? Ha a 7 strófa bármelyikét eltávolítod, megváltozik-e a vers jelentése? Minden strófának hozzá kell járulnia valami egyedivel és lényegessel.
- Van-e minden egyes zárószónak egyértelmű kapcsolata a vers témáival? Ezek a szavak továbbfejlesztik vagy akár meg is kérdőjelezik a témát?
- Olvasd fel hangosan a verset. Van olyan rész, amelyik nem folyik le a nyelvről? Ez szándékos? Ha nem, dolgozza át úgy, hogy a vers dallama kiegészítse a vers jelentését.
- Végül: pontosan követted a sestina formátumát? Ha nem: szándékosan teszel valamit a forma felrúgásával? Világos az olvasó számára, hogy miért törted meg a formát?
Forrás: Sestina Poetry: How to Write a Sestina Poem | Writers.com